MMRCA: Indie oficiálně zrušila nákup stíhaček Rafale
- 9. 8. 2015
- 37 komentářů
- Jan Grohmann
Indie před pár dny oficiálně zrušila mnohaletý tendr MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft). V rámci MMRCA Indie plánovala nakoupit 126 víceúčelových stíhaček Rafale za 12 miliard dolarů. Konec programu zásadně ovlivní podobu indického zbrojního průmyslu a také podobu indického letectva.
Program MMRCA odstartoval v roce 2007. Indie v otevřeném výběrovém řízení vybrala francouzské víceúčelové stíhačky Rafael. Avšak ani po třech letech se nepodařilo sladit požadavky obou stran – francouzské společnosti Dassault Aviation a indického ministerstva obrany.
V dubnu letošního roku se Indie rozhodla, zcela mimo program MMRCA, nakoupit 36 stíhaček Rafale. Obchod se uskutečnil na úrovni vlád (government-to-government). Za dodání stíhaček je tak zodpovědná přímo Paříž, nikoliv výrobce letadel.
Obchod typu „vláda-vláda", kromě radikálního zjednodušení byrokracie, přináší další výhody. Obchod je možné začlenit do širší oboustranné ekonomické, vojenské a politické spolupráce. Tak tomu bylo i v případě indického nákupu stíhaček Rafale.
"Důvod, proč byl projekt (MMRCA – pozn. red.) zrušen je, že postoupili ve vyjednávání na úrovni vlád," řekl Vivek Rae, bývalý ředitel pro nakupování vojenského materiálu na indickém ministerstvu obrany. Oficiální místa o důvodech zrušení programu MMRCA mlčí.
"Nákup 126 víceúčelových stíhaček v rámci programu MMRCA byl zrušen. V tomto otevřeném výběrovém řízení Rafale splnil všechny požadavky na něj kladené v programu," stojí v oficiálním tiskovém prohlášení indického ministerstva obrany. „Program nákupu 36 stíhaček Rafale běžel mimo program MMRCA, který byl vyjednáván s firmou Dassault Aviation; dva programy nemohou běžet vedle sebe."
Indie v žádném případě neztratila zájem nakoupit nová stíhací letadla. S největší pravděpodobností však nepůjde o další stíhačky Rafale. Podle Manohara Parrikara, indického ministra obrany, jsou stíhačky Rafale jednoduše příliš drahé.
Nákup stíhaček pro indické letectvo měl však i další strategický rozměr. Indie chtěla transferem špičkových západních technologií akcelerovat svůj vlastní letecký průmysl.
„Rozhodnutí o zrušení programu po téměř osmi letech ukončuje možnost vyrábět stíhačky ze západního světa a převod technologií, ta šance je pryč," myslí si indický obranný analytik Nitin Mehta.
Odložení nákupu výrazně oddálí řešení tristního stavu indického bojového letectva. Indické letectvo požaduje k zajištění všech úkolů 45 letek, nyní jich však má pouze 25, každou s 18 letadly. Navíc 14 letek je vybaveno zastaralými stíhačkami MiG-21 a bitevními letadly MiG-25. Oba sovětské letouny přitom indické letectvo vyřadí již v roce 2024.
„Vzhledem k tomu, že nákup 126 Rafale se ruší a nahrazuje se pouze 36 stíhačkami Rafale, deficit stíhacích letadel může uspokojit několik možností – vyrábět stíhačku s jedním motorem jako náhradu za MiG-21, vývoj domácího středního stíhacího letadla (dva motory – pozn. red.) za pomocí ze zahraničí nebo urychlení vývoje připravované indicko-ruské stíhačky páté generace," přemítá o možnostech Mehta.
Rafale v programu MMRCA vyhrála nad konkurenty Eurofighter Typhoon, F-16, F-18 a Gripen. Ruský MiG-35 byl vyloučen ze soutěže po leteckých zkouškách v roce 2011.
Zdroj: DefenseNews
Související články
Stíhačky Dassault Rafale pro Egypt
Egypt projevuje vážný zájem o francouzské víceúčelové stíhačky Dassault Rafale. Informace o úspěšném ...
- 11.02.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Indie přehodnocuje způsob nákupu stíhaček Rafale
Před několika dny Indie oznámila nákup 36 stíhaček Rafale. Nákup proběhne formou přímé dohody mezi ...
- 20.04.2015
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Indie nemá zájem o další stíhačky Rafale
Indie před časem oznámila nákup 36 francouzských stíhaček Dassault Rafale. Oproti původním plánům ...
- 27.05.2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
První tři stíhačky Rafale pro Egypt
Před několika dny dosedly na letiště v Egyptě první tři egyptské stíhačky Rafale. Firma Dassault ...
- 26.07.2015
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Nejlepší náhradou za MIG21 a 27 by byl Gripen NG, ovšem to by Indie musela zaříznou své letadlo (horko těžko 3. generace) LCA Tejas. Na vybojování vzdušné nadvlády, ať si pořídí ...Zobrazit celý příspěvek
Nejlepší náhradou za MIG21 a 27 by byl Gripen NG, ovšem to by Indie musela zaříznou své letadlo (horko těžko 3. generace) LCA Tejas. Na vybojování vzdušné nadvlády, ať si pořídí další SU-30, ačkoliv špičkový evropský stroj typu Eurofighter by byl z dlouhodobého pohledu nejlepší :-)Skrýt celý příspěvek
Byl zde zmíněn Pákistán. Řekl bych, že Indie tím svým trochu podivným a nekoncepčním přístupem ztrácí zrovna v době, kdy Pákistán výrazně posiluje. Pákistánské letectvo rozšiřuje a ...Zobrazit celý příspěvek
Byl zde zmíněn Pákistán. Řekl bych, že Indie tím svým trochu podivným a nekoncepčním přístupem ztrácí zrovna v době, kdy Pákistán výrazně posiluje. Pákistánské letectvo rozšiřuje a modernizuje svou flotilu F-16, jsou vyráběny nové JF-17, v blízké době patrně nakoupí čínské FC-31, možná i J-20. Pákistánské letectvo bylo vždy oproti indickému slabší, nyní se mi ale zdá, že je úspěšně doháníSkrýt celý příspěvek
Jinými slovy důvěryhodnost Francie v Indii zjevně moc neutrpěla, když si od nich chtějí koupit právě ty problematické lodě ;-) Samozřejmě pokud je to pravda, to se časem dozvíme. ...Zobrazit celý příspěvek
Jinými slovy důvěryhodnost Francie v Indii zjevně moc neutrpěla, když si od nich chtějí koupit právě ty problematické lodě ;-) Samozřejmě pokud je to pravda, to se časem dozvíme. Afghánská mise je víceméně u konce, Pákistán už není až tak důležitý spojenec. Takže pokud by se Indie s Pákistánem porvali, na sankce vůči Indii bych to moc neviděl. Zvlášť, pokud by nebyla Indie vysloveným agresorem.
Obchod se tahl kvůli příliš velkým požadavkům na transfer technologií a kvůli zmíněnému požadavku na záruky. Vliv mělo mít obojí. Ostatně kdo by se Dessaultu divil, že nechce pouštět své nejzásadnější technologie státu, který se netají touhou vyrábět vlastní letadla. A to ve chvíli, kdy se zdá, že se Rafale začíná dařit prodávat. A zbrojní poptávka ve světě v následujících letech asi klesat nebude :-(Skrýt celý příspěvekTodomatch: Jak to vím? stačí pozorovat zbrojní zakázky. V osmdesátých letech Indové vedle sebe vyráběli MiG-27, a vedle v hale Sepecat Jaguar. A do toho jim Amíci cpali F-5E jako ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch: Jak to vím? stačí pozorovat zbrojní zakázky. V osmdesátých letech Indové vedle sebe vyráběli MiG-27, a vedle v hale Sepecat Jaguar. A do toho jim Amíci cpali F-5E jako náhradu MiG-21 (jasně, v té době to nebyl žádný high tech výrobek, ale která jiná země měla ten komfort, že jí bojové letounu nabízel SSSR i USA?). V současné době Vyslali Amíci do MMRCA své F-16 i F-18. A dodávají jim AH-64D. Jaké ještě chceš důkazy?
Kozlus: kauza Mistral má za následek v Indii ten, že Indie celou dobu vede jednání s Francií o zakoupení lodí Mistral pro svou potřebu, a nyní se vedou hovory o odkoupení exruského Mistralu. Nepřeceňujte vliv Ruska, všechny státy vědí jak se tyto obchody vedou.Skrýt celý příspěvekJaka "velká neochota transferu technologií"? Celej ten obchod se dohadoval tak dlouho, protoze Indove pozadovali, aby vyrobce letadel rucil i za kvalitu a terminy vyroby v Indii. ...Zobrazit celý příspěvek
Jaka "velká neochota transferu technologií"? Celej ten obchod se dohadoval tak dlouho, protoze Indove pozadovali, aby vyrobce letadel rucil i za kvalitu a terminy vyroby v Indii. Coz je samozrejme nesmysl.
A kauza Mistraly rozhodne neposiluje duveru ve Francii ze strany Indie. Spis naopak. Staci par vystrelu a zase se budou rezat s Pakistanem o Kasmir. A mam dojem, ze behem nektere z minulych valek, na Indii uz nejake embargo uvaleno bylo.Skrýt celý příspěvekNic proti, ale Indie je právě mezi výrobci považována za nespolehlivého partnera. Není to nic nového pod sluncem. Což sice neznamená, že se nebudou snažit jí něco prodat, ale právě ...Zobrazit celý příspěvek
Nic proti, ale Indie je právě mezi výrobci považována za nespolehlivého partnera. Není to nic nového pod sluncem. Což sice neznamená, že se nebudou snažit jí něco prodat, ale právě ta velká neochota transferu technologií jasně svědčí o její důvěryhodnosti....
Ohledně ztráty nedůvěryhodnosti Francie kvůli nedodání Mistralů – určitě ztráta v Rusku, pravděpodobně i v některých postsovětských republikách. S vysokou pravděpodobností i v Číně, ačkoliv tam je to otázka nakolik – Číňanům je moc dobře jasné, proč to Francie udělala. Na mnoha jiných trzích (včetně Indie) naopak mohlo dojít k posílení důvěry ve Francii – nedodá vojenskou techniku agresivně se chovajícímu státu (jaký to rozdíl oproti válce na Falklandách).Skrýt celý příspěvekTodomatch: Když máte peníze a když se o vás ví, že dost utrácíte, jste jako zákazník důvěryhodný až až.
To u dodavatelů je to jiné, tam stačí stín pochybností a je po obchodu.Todomatch: Když máte peníze a když se o vás ví, že dost utrácíte, jste jako zákazník důvěryhodný až až.
To u dodavatelů je to jiné, tam stačí stín pochybností a je po obchodu.to skelet: Jak víte, že je brána jako důvěryhodná a jak víte, že nedochází k úniku technologických tajemství? Kde se to dá podle Vás zjistit?
to skelet: Jak víte, že je brána jako důvěryhodná a jak víte, že nedochází k úniku technologických tajemství? Kde se to dá podle Vás zjistit?
Todomatch chtělo by si to také zjistit, že Indie brala a vyráběla jak sovětské, tak i západní stroje, takřka vedle sebe. Není to u ní nový postup, a je brána jako důvěryhodná pro ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch chtělo by si to také zjistit, že Indie brala a vyráběla jak sovětské, tak i západní stroje, takřka vedle sebe. Není to u ní nový postup, a je brána jako důvěryhodná pro všechny strany.Skrýt celý příspěvek
JirkaM: Dobrý vtip. Udržet "robustní" ruské stroje je podstatně složitější (mluvíme-li o moderních stíhačkách a ne o Mi-17) než ty západní, protože a) jsou často problémy s ...Zobrazit celý příspěvek
JirkaM: Dobrý vtip. Udržet "robustní" ruské stroje je podstatně složitější (mluvíme-li o moderních stíhačkách a ne o Mi-17) než ty západní, protože a) jsou často problémy s dodávkami náhradních dílů (to ostatně i u těch Milů); b) jsou i podle indických zkušeností o poznání poruchovější; c) životnost motorů je o poznání menší než u srovnatelných západních (ačkoliv ten nepoměr se v poslední době údajně snižuje)Skrýt celý příspěvek
dusan: Souhlasím. Sice nemám vlastní zkušenosti (a s ohledem na můj obor pevně doufám, že ani mít nebudu :-) ), ale výběrová řízení v Indii jsou skutečně legendární. Když není ...Zobrazit celý příspěvek
dusan: Souhlasím. Sice nemám vlastní zkušenosti (a s ohledem na můj obor pevně doufám, že ani mít nebudu :-) ), ale výběrová řízení v Indii jsou skutečně legendární. Když není přímo jejich cílem pouze získat technologie, jsou díky korupci naprosto neprůhledná. A pokud shodou okolností neproběhnou rychle, je vysoká pravděpodobnost, že s ohledem na změny v rozhodovacích pozicích dojde (často nekolikrát) ke kompletnímu předefinování požadavků.Skrýt celý příspěvek
Rase Ano Poláci mají velké ambice, nicméně na rozdíl od Indie na to nemají prostředky. S ohledem na ekonomickou situaci je polská armáda dobrá a modernizace se jí daří. Myslím, že ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Ano Poláci mají velké ambice, nicméně na rozdíl od Indie na to nemají prostředky. S ohledem na ekonomickou situaci je polská armáda dobrá a modernizace se jí daří. Myslím, že jim máme co závidět.Skrýt celý příspěvekNevím jestli je vůbec rozumné poskytovat západní vojenské technologie někomu, kdo se paktuje se současným Ruskem. To mohou inženýři z Dassaultu rovnou poslat kopie plánů do Sukhoi ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím jestli je vůbec rozumné poskytovat západní vojenské technologie někomu, kdo se paktuje se současným Ruskem. To mohou inženýři z Dassaultu rovnou poslat kopie plánů do Sukhoi Design Bureau. I když západ své technologie nikdy moc netají, když už je má zavedené. Jednak ví, že vývoj nekončí a už dělá na dalších a také ví, že Rusové nebudou schopni technologie tak rychle okopírovat, pochopit, přizpůsobit, aplikovat a nakonec sériově produkovat. Takže mezi získáním technologií z Rafale a jejich aplikací v ruských konstrukcích může uběhnout klidně 10 spíš 20 let. Pro Francii je to ale především finanční újma, ač je Rafale super stroj a asi bambilionkrát perspektivnější než ta stopadesátá karosářská verze SU-27, tak politické postoje Francie, jejich sólování a částečné ofrňování nad NATO je staví do specifické situace a v západní Evropě toho holt moc neprodají a pak zbývají už jen arabské země, Indie a vůbec třetí svět.Skrýt celý příspěvek
Indické (ne)výberové konania sú "legendárne" .... a známe svojou dĺžkou, meniacimi sa podmienkami .. a čo nepovie nik nahlas .. korupciou .... Takže myslím, že zvonku ťažko ...Zobrazit celý příspěvek
Indické (ne)výberové konania sú "legendárne" .... a známe svojou dĺžkou, meniacimi sa podmienkami .. a čo nepovie nik nahlas .. korupciou ....
Takže myslím, že zvonku ťažko rozprúdime najakú vecnú debatu o příčinách .. keď je to o "neverejných" dôvodoch .....Skrýt celý příspěvekWikipedia píše, že Indické vojenské letectvo disponuje ca 1700 ks letadel, a dělí se na vojenské, námořní a letectvo pozemní armády. Vlastní stíhací bombardéry typu ...Zobrazit celý příspěvek
Wikipedia píše, že Indické vojenské letectvo disponuje ca 1700 ks letadel, a dělí se na vojenské, námořní a letectvo pozemní armády.
Vlastní stíhací bombardéry typu Mirage-2000H (TH) - 3 perutě, Jaguar-IS (IM) (IB) - 6 perutí, Su-30Mk - 5 perutí, MIG-21M a Talab - 10 perutí, MIG-27 - 7 perutí, MIG-27 Bison - 3 perutě, MIG-29 - 3 perutě.
Pro dopravu vlastní An-32, Do-228 a Il-76 po 1 peruti, dále helikoptérami Mi-8/17 a Mi-26 po 1 peruti.
Pro výcvik používá Hawk Mk-132 - 60 ks, HJT-36 Sitara, které mají být nahrazeny HPT-32 Deepak. Dále helikoptéry Mi-25/35 - 2 eskadrony. Armáda má také helikoptéry Cheetah a Chetak, které nahrazuje typem Dhruv.
Námořní letectvo disponuje na letadlových lodích typem Sea Harrier a protiponorkovými helikoptérami Sea King. Dále Chetak, Ka-32 a Ka-28. Na pozemních základnách má Do-228, Il-38, Islander a Tu-142. Dále P-8A Poseidon - 8 ks.
Orientace na státy dodávající leteckou techniku je jasná. Indický trh je velký. A pravdou zůstává, že vyhraje ten, kdo dodá i moderní technologie a tím možnost vlastní výroby, jak tomu bylo u řady typů.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...