Indické letectvo se dočkalo stíhačky Tejas

Foto: HAL Tejas / Rinju9, CC BY-SA 3.0
HAL Tejas / Rinju9, CC BY-SA 3.0

Indická společnost Hindustan Aeronautics (HAL) po neuvěřitelných 32 letech vývoje dodala indickému letectvu první sériový lehký stíhač HAL Tejas. Jde o první stíhačku téměř kompletně vyvinutou a vyrobenou v Indii.  

K předání prvního plnohodnotného sériového stíhače Tejas došlo 18. ledna tohoto roku. Stíhačku předal letectvu sám ministr obrany Manohar Parrikar. Ministr zdůraznil, že nyní začíná neméně důležitá část programu – osvojení si všech bojových možností stíhačky Tejas.

Stíhačka Tejas vznikala v rámci indického programu lehkého bojového letadla LCA (Light Combat Aircraft). Program LCA odstartoval oficiálně v roce 1983, ale koncepční práce se rozběhly už v roce 1975 a úvahy o novém stroji se začaly objevovat v roce 1969. Indický stíhač měl nahradit rychle zastarávající sovětské stíhací letouny MiG-21 a MiG-23.

Na vývoj a výrobu prvních celkově 15 před-sériových stíhaček Tejas Indie zatím vynaložila 2,75 miliardy dolarů. Jednotková cena za letoun se očekává v rozmezí 27 až 32 milionů dolarů, což je mimochodem dvakrát méně, než za kolik Indie nakupuje ruské stíhačky Suchoj Su-30 MKI.

Komentátoři často porovnávají vývoj bojových letounů v Číně a Indie, protože obě země měly prakticky shodnou startovací linii. Čína pokračovala ve vývoji letadel velmi rychle, především díky špionáži a krádeží/kopírování/nákupu ruských technologií. Naopak Indie vyvíjela letoun zcela vlastními silami, za cenu delšího vývoje.

První let stíhačky Tejas se uskutečnil v roce 2001. Dosud indické letectvo získalo devět strojů. Dodané stíhačky Tejas však vybavením neodpovídají sériovému provedení a slouží pouze k výcviku, resp. k přípravě indických pilotů k dosažení počátečních operačních schopností.

Během posledních let prošla stíhačka Tejas náročným testováním. Stroj musel obstát v chladném vysokohorském prostředí v Kašmíru a Himálají, nebo v horkých a prašných pouštních oblastech Indie. Testovány byly zbraně domácí, ruské, izraelské i americké výroby.

V současné době je cílem vyrábět šest stíhaček Tejas ročně. Do konce roku 2018 indická letka No. 45 Squadron  „Klan létajících dýk" obdrží 21 strojů a stane se první letkou provozující stíhačky Tejas.

Postupně se sériová výroba rozjede až na 16 letounů za rok. Letectvo plánuje vyzbrojit 10 až 14 letek, každou s 21 letadly Tejas. Jedna letka se na stíhačky Tejas tedy přezbrojí zhruba každé dva roky.

Letectvo plánuje nakoupit 200 jednosedadlových a 20 dvousedadlových cvičných strojů. Zájem o 40 stíhaček Tejas projevuje také indické námořnictvo, které chce stroje nasadit na svých letadlových lodích.

Indické letectvo je každopádně v časové tísni. Již brzy budou muset Indové zrušit deset letek se stíhačkami MiG-21, a to během let 2017 až 2018. Počet letek tak klesne pod požadovanou úroveň.

Připomeňme, že Indie měří ze severu na jih 2700 km, a se západu na východ 2900 km. Indické letectvo tak musí dokázat „projektovat sílu" na obrovském území a to především na dvou od sebe vzdálených „frontách" – na hranici s Pákistánem a Čínou. Přitom pohraniční spory vede s oběma státy.

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku


Související články

Indie: Vycházející hvězda mezi exportéry zbraní

Indie je největší importér zbraní na světě. S rostoucí úrovní indického vojenského průmyslu se však ...

Indie vybírá útočnou pušku. Uspěje CZ 807 BREN?

Indická armáda v rámci programu MCAR (Multi-Calibre Assault Rifle) hledá novou standardní útočnou ...

Kauza Rafale: Indie varuje Francii

V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech ...

FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy

Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • David
    07:15 01.02.2015

    Tak konkrétně Severní Korea určitě ne- z politických důvodů (orientace na Čínu). Severní Korea kupuje F-7, sní o J-10 či Su-35. Ale pro některé africké státy - napadá mne např. ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak konkrétně Severní Korea určitě ne- z politických důvodů (orientace na Čínu). Severní Korea kupuje F-7, sní o J-10 či Su-35. Ale pro některé africké státy - napadá mne např. Kongo - to může býta zajímavé řešení. Navíc lze předpokládat, že Indové se nyní o ten export budou opravdu snažit, ta země se během posledních desetiletí výrazně posunulaSkrýt celý příspěvek

  • J.D.
    16:42 30.01.2015

    beru zpět, koukám že na pozemní cíle taky dokáže útočit, omlouvám se, tak to neudělali zase tak zlou hračku, určitě se pro ní využití najde

    beru zpět, koukám že na pozemní cíle taky dokáže útočit, omlouvám se, tak to neudělali zase tak zlou hračku, určitě se pro ní využití najde

  • J.D.
    16:21 30.01.2015

    a třeba takový Severokorejci pro ně tohle letadlo musí být přímo sen, mají kupy starých Migů 21 a potřebovali by něco nového, jen škoda pro ně že nemaj ani na elektřinu :D

    a třeba takový Severokorejci pro ně tohle letadlo musí být přímo sen, mají kupy starých Migů 21 a potřebovali by něco nového, jen škoda pro ně že nemaj ani na elektřinu :D

  • J.D.
    16:15 30.01.2015

    souhlas s David, ale jen škoda že ho nevyvinuli jako víceúčelový, to by pak pro ně mohl mít hodnotu i jako bitevník, aby tam nemuseli posílat Migy a SUčka......

    souhlas s David, ale jen škoda že ho nevyvinuli jako víceúčelový, to by pak pro ně mohl mít hodnotu i jako bitevník, aby tam nemuseli posílat Migy a SUčka......

  • David
    13:24 30.01.2015

    Já bych Tejas zas tak nepodceňoval. Jistě, není to nejlepší letadlo na světě, ale ne každý stát si může dovolit to nejlepší. Proto bych až tak neviděl černě možný export. Mnohé ...Zobrazit celý příspěvek

    Já bych Tejas zas tak nepodceňoval. Jistě, není to nejlepší letadlo na světě, ale ne každý stát si může dovolit to nejlepší.
    Proto bych až tak neviděl černě možný export. Mnohé malé rozvojové státy potřebují stíhačky, přitom si ale nemohou dovolit drahé západní stroje. Některé z těch států, např. různé africké země používající dosud MiG-21 budou hledat náhradu. A některé tyto státy mají špatné zkušenosti s Čínou, nabízející obdobný FC-1. Takže exportní šlágr to asi nebude, ale nějaký úspěch patrně přijde - možná úměrně s další modernizací TejasuSkrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    10:29 30.01.2015

    RiMr71: Jo jo, moc pěkný letadýlko :) dokonce už to někdo v modelu stavěl: http://www.modelforum.cz/viewt... A návrh L-52 taky nevypadal špatně, to byla ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: Jo jo, moc pěkný letadýlko :) dokonce už to někdo v modelu stavěl:

    http://www.modelforum.cz/viewt...

    A návrh L-52 taky nevypadal špatně, to byla zase taková zmenšenina Tu-22...Skrýt celý příspěvek

  • z.a.p
    22:53 29.01.2015

    Jo Indove, to jsou machri. Dlouho neco okukuji, kopiruji, zkouseji a par let na to mate cely novy Arjun. O pardon, tohle je letadlo... ja to prehlid. Jak se to cte? Tehas, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jo Indove, to jsou machri.

    Dlouho neco okukuji, kopiruji, zkouseji a par let na to mate cely novy Arjun. O pardon, tohle je letadlo... ja to prehlid.

    Jak se to cte? Tehas, tak jako rikaji Mexicani Texasu?
    Napada me: Tehas, co te nepali.....!Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    15:29 29.01.2015

    Tady nejde v první řadě o to, že je to zastaralý, ale o to, že to dokázali. Další vývoj v tomhle odvětví bude o kus snadnější. Nezapomeňte, že je to miliardová země s obrovským ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady nejde v první řadě o to, že je to zastaralý, ale o to, že to dokázali. Další vývoj v tomhle odvětví bude o kus snadnější. Nezapomeňte, že je to miliardová země s obrovským potenciálem. Tam se to pro budoucnost vyplatí.

    Oni jsou minimálně o krok pozadu ve všem, takže by se podle teorie, že to nemá smysl, mohli věnovat leda tak zemědělství.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:20 29.01.2015

    ...tak taky jsme o tom kdysi lehce uvažovali - viz L-39M-1 Mach Trenér...
    Krásné éro, takový Albík křížený s F-5 :)

    Uvažuju, že si ho někdy postavím jako EDF model.

    ...tak taky jsme o tom kdysi lehce uvažovali - viz L-39M-1 Mach Trenér...
    Krásné éro, takový Albík křížený s F-5 :)

    Uvažuju, že si ho někdy postavím jako EDF model.

  • papaHoth
    09:07 29.01.2015

    s tím co píšete se dá souhlasit, ale to kdyby tyhle letouny přišly před 10 lety. Plný počty letounů (už tak podle mě nízké) budou mít za 10 let a v roce 2025 to bude i jako záložní ...Zobrazit celý příspěvek

    s tím co píšete se dá souhlasit, ale to kdyby tyhle letouny přišly před 10 lety. Plný počty letounů (už tak podle mě nízké) budou mít za 10 let a v roce 2025 to bude i jako záložní letoun starý - neříkám špatný, ale prostě ne up to date.
    A o zcela samostatném vývoji se nedá mluvit. Stejně jako s Arjunem se Indové kousli v půle a nešlo to dál bez MASIVNÍ pomoci.
    Na druhou stranu jinak, než Číňani, pěkně oficiálně ve spolupráci se zahraniční firmou na vývoji. Takže se určitě něco naučili. Otázkou je jestli se nenaučili obrazně vyrábět Felicie, když ostatní už dělají 3 generaci Oktávek.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    08:39 29.01.2015

    papaHoth: tak oni s nimi nahrazují podpůrné mig-21 takže nepotřebují 4,5 gen. Moderní stroje ze zahraničí slouží na vybojování převahy.

    papaHoth: tak oni s nimi nahrazují podpůrné mig-21 takže nepotřebují 4,5 gen. Moderní stroje ze zahraničí slouží na vybojování převahy.

  • GAVL
    07:51 29.01.2015

    papaHoth však jim nezávidět momentální finanční zisk, ale pouze to , že to dokázali a my něco takového nedovedem ani náhodou. Je to částečně podobný princip jako lety na měsíc a ...Zobrazit celý příspěvek

    papaHoth

    však jim nezávidět momentální finanční zisk, ale pouze to , že to dokázali a my něco takového nedovedem ani náhodou. Je to částečně podobný princip jako lety na měsíc a podobně. Je to na houby , žere to peníze, ale jde o prestiž.
    Dále a to především jde o získání schopností, které lze rozvíjet což je velmi podstatné. Pokud by nezačali toto martirium do teď , tak by museli to stejné podstoupit třeba od teď a se stejným výsledkem v porovnání s konkurencí.
    Lze těžko očekávat nákup pro indickou armádu od Číny a jak je zmíněno v článku cena zahraniční produkce je mnohem vyšší než té jejich domácí i po tak dlouhém vývoji. Získat samostatnost nebude zadarmo, ale jistě se to Indii za čas náramně vyplatí.

    Co do vývoje, no mi přišlo dost podivné vyjádření autora článku o zcela samostatném vývoji. Spíše bych tedy spojoval do souvislosti pomoc s vývojem Tejasu a nákup stíhaček Rafale.Skrýt celý příspěvek

  • papaHoth
    06:16 29.01.2015

    To GAVL: je to z venku francouzské :-) Však někdy kolem roku 87 oslovili Dassault, který jim pár let pomáhal s vývojem draku. A nejsem si jist, co jim závidět. To 40ti leté ...Zobrazit celý příspěvek

    To GAVL: je to z venku francouzské :-) Však někdy kolem roku 87 oslovili Dassault, který jim pár let pomáhal s vývojem draku.
    A nejsem si jist, co jim závidět. To 40ti leté martirium? Mají letoun 4 generace a co dál? Armáda už chce nakupovat letouny o generaci výš. Už podle těch plánovaných počtů do výroby je vidět, že s ním moc do budoucna nepočítají.
    Na export to taky nebude asi ideální artikl. Jak píše memo Čínsko Pákistánský JF 17 je totožný, jen už plně vyzbrojený a levnější.
    A číňani umí podpořit export, když chtějí.Skrýt celý příspěvek

  • memo
    02:18 29.01.2015

    Pakistanský JF 17 je výkonově podobný ale je jednoduší a hlavně levnější. Navíc ho vyrábí i Čína tak že pro indický Tejas to nevypadá moc povzbudivě.

    Pakistanský JF 17 je výkonově podobný ale je jednoduší a hlavně levnější. Navíc ho vyrábí i Čína tak že pro indický Tejas to nevypadá moc povzbudivě.

  • GAVL
    19:48 28.01.2015

    Jak francouzské.

    Na druhou stranu můžeme Indům jen tiše závidět.

    Jak francouzské.

    Na druhou stranu můžeme Indům jen tiše závidět.

  • CerVus
    19:45 28.01.2015

    no vzhledem k tomu, jak málo jich ročně vyrobí a kolik by jich za pár let potřebovali, tak moc nevěřím, že se rozšíří. Leda je nabídnout v licenci.

    no vzhledem k tomu, jak málo jich ročně vyrobí a kolik by jich za pár let potřebovali, tak moc nevěřím, že se rozšíří. Leda je nabídnout v licenci.

  • J.D.
    17:41 28.01.2015

    sem zvědavý, jestli si ho objednají i jiné státy, nebo jestli si ho Indové budou používat jako jediný, ten fakt že je to spíš 4. generace mu moc nenahrává, ale na výměnu za migy 21 ...Zobrazit celý příspěvek

    sem zvědavý, jestli si ho objednají i jiné státy, nebo jestli si ho Indové budou používat jako jediný, ten fakt že je to spíš 4. generace mu moc nenahrává, ale na výměnu za migy 21 a 23 to asi zřejmě stačí..Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    16:22 28.01.2015

    tak snáď to nebude rovnaký scenár ako s arjunom, vyvíjali ho tak dlho až je už zastaralý, odoberú pár desiatok kusov s tým, že je to veľká skúsenosť pre domácich výrobcov a ...Zobrazit celý příspěvek

    tak snáď to nebude rovnaký scenár ako s arjunom, vyvíjali ho tak dlho až je už zastaralý, odoberú pár desiatok kusov s tým, že je to veľká skúsenosť pre domácich výrobcov a potichučky výrobu zastavia.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...