Indická letadlová loď INS Vikramaditya připlula z Ruska
- 9. 1. 2014
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Přestavba a modernizace indické letadlové lodě INS Vikramaditya v ruských přístavech je konečně u konce. Obří loď se v listopadu vydala na šestitýdenní plavbu kolem Asie do svého domovského přístavu Karwar, na jihozápadním pobřeží Indie. Do svého cíle dorazila před několika dny.
INS Vikramaditya je ex-sovětská letadlová loď Admirál Gorškov (dříve Baku), zařazená do služby již v roce 1987. Po rozpadu Sovětského svazu nemělo ruské námořnictvo na provoz tak velkých lodí finanční prostředky. Po dlouhých jednáních se proto v roce 2004 Rusko dohodlo s Indií o přestavbě a prodeji Admirála Gorškova, resp. již INS Vikramaditya, do Indie.
Rusové měli loď přestavět a modernizovat podle požadavků indického námořnictva. Přestavba byla dokončena v listopadu minulého roku, devět let od podpisu smlouvy.
Práce na lodi však nejsou u konce. INS Vikramaditya získá systémy pro podporu provozu leteckého křídla, včetně indických zbraní. Půjde například o izralesko-indický protiletadlový a protiraketový systém Barak.
Skupina indických lodí s INS Vikramaditya v čele při plavbě z Ruska. / Indické námořnictvo
Kapacita indické letadlové lodi dovoluje provoz až 30 letadel a vrtulníků. Půjde zejména o stíhačky MiG 29K/Sea Harrier a ruské vrtulníky Kamov 31, Kamov 28, Sea King, indické ALH-Dhruv a Chetak (licenčně vyráběné francouzské Aérospatiale Alouette III).
Během plavby do Indie byla INS Vikramaditya doprovázená řadou námořních lodí, včetně indické letadlové lodi INS Viraat. Indické námořnictvo využilo plavbu také jako možnost testovat systémy nového plavidla. Stíhačky Sea Harrier a vrtulníky Ka-31 operující z INS Viraat, během plavby prováděli na nové letadlové lodi sérii simulovaných přistání a vzletů.
Souběžně indičtí piloti ve školicím středisku v provincii Goa trénují na stíhačkách MiG-29K přístání/vzlety z cvičné palub y letadlové lodi. K dispozicí mají věrnou napodobeninu paluby letadlové lodi INS Vikramaditya (včetně „skokanského“ můstku, brzdícího lana, atd.). Certifikace pilotů a pozemního personálu má být dokončená dřív, než se INS Vikramaditya připojí k indickému námořnictvu.
Noční paluba INS Vikramaditya. / Indické námořnictvo
Nepřehlédnutelným rysem nové lodi je výrazný skokanský můstek pro letadla (tzv. Ski Jump), se sklonem 14°. Skokanský můstek má také starší plavidlo INS Viraat, ale pro provoz výkonných stíhaček MiG-29K nemá dostatečné parametry. Z nového plavidla tak mohou operovat jak letadla s krátkým startem a přistáním Sea Harrier, tak i stíhačky MiG-29K – bez použití katapultu.
Z Ruská na nové lodi připlulo i 83 ruských inženýrů z loděnic Sevmaš. V rámci záruční smlouvy mají zůstat v Indii jeden rok a poskytovat Indům servis se zaváděním nové lodi do provozu.
V brzké době bude indické námořnictvo disponovat dvěma letadlovými loděmi – postarší INS Viraat a modernizovanou INS Vikramaditya. V roce 2018 INS Viraat nahradí nové indické plavidlo INS Vikrant. V roce 2025 doplní pak dvojicí lodí INS Vishal. Se třemi letadlovými loděmi se indické námořnictvo stane dominantní vojenskou silou v celé jižní a východní Asii.
Zdroj: Defense Update
Související články
Letadlová loď INS Vikrant: chlouba Indie
Indická armáda se v pondělí zařadila mezi světové ekonomické a vojenské mocnosti, když spustila na ...
- 12.08.2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Indický hlavní bojový tank Arjun Mk2
Tank Arjun Mk2 je jedním z nejostřeji sledovaných indických zbrojních programů. Podobně jako stavba ...
- 05.09.2013
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Indická armáda mohutně posiluje
Indie plánuje v rámci obřího kontraktu nakoupit pro svou armádu a letectvo ruské tanky T-90S a ...
- 19.09.2013
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Test nejnovější indicko-ruské střely BrahMos
Indie v pondělí uskutečnila test nejnovější verze nadzvukové protilodní a protizemní střely BrahMos. ...
- 19.11.2013
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
V tom se mýlíte, Jak 44 měl přijít až na další generaci sovětských LL, jenže na ty už nikdy nedošlo. Krom nedostatku peněz a rozpadu SSSR i proto, že Rusové prostě tuhletu ...Zobrazit celý příspěvek
V tom se mýlíte, Jak 44 měl přijít až na další generaci sovětských LL, jenže na ty už nikdy nedošlo. Krom nedostatku peněz a rozpadu SSSR i proto, že Rusové prostě tuhletu relativně starou technologii (parní katapult) nebyli s to v uspokojivé kvalitě zvládnout.
A nikdo netvrdí, že Super Hornet nevzlétne bez katapultu, ale bez katapultu nikdy nevyužijete na 100% jeho možnosti.
A jistě máte pravdu, že dnes už nikdo jednoúčelové tankery nepoužívá, ale bez katapultu jsme zpět tak kde jsme byli, buď má letadlo určené k tankování plné nádrže a je schopné podporovat bojová letadla na velkou vzdálenost, ale paliva k tankování má pomálu, nebo má paliva k tankování hodně, ale musí operovat v blízkosti LL neb vlastního paliva má málo.Skrýt celý příspěvekNo a jsme zase zpátky u toho, že čistě z principu je to problém TTD letounů, které na ně vojáci nasadí. Právě na tuto loď resp. na Admirála Gorškova se plánoval AWACS Jak-44E, ...Zobrazit celý příspěvek
No a jsme zase zpátky u toho, že čistě z principu je to problém TTD letounů, které na ně vojáci nasadí.
Právě na tuto loď resp. na Admirála Gorškova se plánoval AWACS Jak-44E, ekvivalent E-2, což znamená že hypoteticky by bez katapultu odstartoval i Hawkey, pokud by si jej indové koupili. To samé platí i pro stíhačky, protože jak známo, američané indům, pod příslibem možného nákupu F/A-18E místo Mig-29K, demonstrovali, že Super Hornet dokáže odstartovat z LL i bez přispění katapultu.
Nehledě na to, že v současné době už stejně nikdo, ani američané, neprovozuje specializovaná tankovací letadla z palub LL. Všechno obstarávají standardní stíhací letadla se specializovanými podvěsy.Skrýt celý příspěvekPrávě, že to zavádějící není. Protože zrovna na ty A-A mise by se Vám AWACS docela hodil, jenže bez katapultů ho nést nemůžete. Stejně tak nemůžete tankovat za letu (pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Právě, že to zavádějící není. Protože zrovna na ty A-A mise by se Vám AWACS docela hodil, jenže bez katapultů ho nést nemůžete. Stejně tak nemůžete tankovat za letu (pokud nepřilwtí tanker z pozemní základny), prostě a jednoduše, LL bez katapultů přináší tolik omezení, že ji za zcela plnohodnotnou považovat nelze.Skrýt celý příspěvek
Já jsem to pochopil už prvně :) Ale stejně je to zavádějící, protože pokud vím, tak ve stíhacích konfiguracích ta letadla žádná omezení nemají. Potom by trochu absurdně muselo ...Zobrazit celý příspěvek
Já jsem to pochopil už prvně :) Ale stejně je to zavádějící, protože pokud vím, tak ve stíhacích konfiguracích ta letadla žádná omezení nemají. Potom by trochu absurdně muselo platit, že pokud jsou na palubě zrovna nachystaná letadla pro A-A mise, pluje po hladině zrovna plnohodnotná letadlová loď.
A co teprve kdyby na ní zrovna operovaly nějaké STOVL bez omezení...Skrýt celý příspěvekTo muž Ani sebelepší letadlo (a MIG 29 zase žádný zázrak není) prostě tento hendicap odstanit nemůže, prostě pokud nemáme na LL katapulty, tak buď startují letadla s menším ...Zobrazit celý příspěvek
To muž
Ani sebelepší letadlo (a MIG 29 zase žádný zázrak není) prostě tento hendicap odstanit nemůže, prostě pokud nemáme na LL katapulty, tak buď startují letadla s menším množstvím paliva (a silnější výzbrojí) nebo s plnými nádržemi, ale zase třeba jen s 30% bojové zátěže. Jinak letadlo s konvečním vzletem do vzduchu nedostanete. Ruský Admiral Kuzněcov je toho krásnou ukázkou.
To David - S CdG to srovnávat nemúžete, jednak CdG má atomový pohon, ale hlavně má katapulty, což umožňuje provozovat např. Hawkeye (to bez katapultů nelze) a tím pádem je jako zbraňový systém podstatně výkonější. CdG je dneska skutečně jediná opravdová, plně nasaditelná, neamerická LL na světě.Skrýt celý příspěvekOtázkou je, co považujete za plnohodnotnou letadlovou loď. Americkým letadlovým lodím se samozřejmě nevyrovná. Ale vzhledem k využívání poměrně výkonných MiG-29, zřejmě i lehčích ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou je, co považujete za plnohodnotnou letadlovou loď. Americkým letadlovým lodím se samozřejmě nevyrovná. Ale vzhledem k využívání poměrně výkonných MiG-29, zřejmě i lehčích Tejas se může rovnat třebas francouzské Charles de Gaulle či podobným, např. i čínské letadlové lodiSkrýt celý příspěvek
Řekl bych, že ani po přestavbě se to za plnohodnotnou letadlovou loď ozančit nedá, přeci jen chybějící katapulty znamenají podstaná omezení, buď méně paliva, nebo menší náklad.
Řekl bych, že ani po přestavbě se to za plnohodnotnou letadlovou loď ozančit nedá, přeci jen chybějící katapulty znamenají podstaná omezení, buď méně paliva, nebo menší náklad.
to Jakub Mareš Klasifikace ruských letadlových lodí jako TAKR byla už mnohokrát probrána a vysvětlena. Důvodem je zákaz proplouvání letadlových lodí před Dardanely do Černého ...Zobrazit celý příspěvek
to Jakub Mareš
Klasifikace ruských letadlových lodí jako TAKR byla už mnohokrát probrána a vysvětlena. Důvodem je zákaz proplouvání letadlových lodí před Dardanely do Černého moře.Skrýt celý příspěvek* A nakonec se dočkala a s příchodem nové lodi bude vyřazena. Další nepřesnost je to že s provozem Sea Harrierů se vůbec na INS Vikramaditya ani dalších lodí nepočítá. Asi poslední ...Zobrazit celý příspěvek
* A nakonec se dočkala a s příchodem nové lodi bude vyřazena. Další nepřesnost je to že s provozem Sea Harrierů se vůbec na INS Vikramaditya ani dalších lodí nepočítá. Asi poslední podle informací z ATM plánuje indické námořnictvo stavbu ne jednoho ale dvou nosičů domácí výroby.Skrýt celý příspěvek
Článek obsahuje některé nepřesnosti. Admirál Gorškov nebyla letadlová loď, ale byla kvalifikována jako těžký letadlový křižník. Na rozdíl od klasických lodích měl i mohutnou ...Zobrazit celý příspěvek
Článek obsahuje některé nepřesnosti. Admirál Gorškov nebyla letadlová loď, ale byla kvalifikována jako těžký letadlový křižník. Na rozdíl od klasických lodích měl i mohutnou výzbroj na přídi lodi a tuším že nedisponoval tak velkým počtem letadel na palubě. Byl to takový mezistupeň před stavbou plnohodnotné letadlové lodě v SSSR. Další nepřesností je to že by INS Viraat měla dále sloužit společně s novou lodí. INS Viraat byla spuštěna na vodu v roce 1953 a indické námořnictvo se klepe aby ho už totu nejstarší aktivní letadlovou loď mohla vyřadit.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...