Boeing představil koncept námořního stíhacího letounu 6. generace
- 8. 4. 2013
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Americké námořnictvo se již pomalu chystá na období po roce 2030, kdy skončí životnost palubních stíhacích letounů F/A-18 Super Hornet a EA-18G Growler. Námořnictvo oslovilo v rámci programu F/A–XX několik předních výrobců stíhacích letounů, aby předestřelo své nápady a vize na palubní stíhací letoun pozdní poloviny 21. století.
Americké námořnictvo U.S. Navy plánuje začít po roce 2020 s postupným vyřazováním strojů F/A-18A/B a modernějších F/A-18C/D Hornet. Náhradit by je měly jednomotorové stroje F-35C Lightning II. Přesto bude ve službách amerického námořnictva nadále sloužit 515 stíhacích F/A-18E/F Super Hornet a 114 strojů radioelektronického boje EA-18G Growler.
Jelikož jednomotorové F-35C nemohou konkurovat výkonem, nosností ani doletem dvoumotorovým strojům F/A-18, začala již nyní U.S. Navy hledat v rámci programu F/A-XX náhradu za stíhačky Super Hornet s cílem získat po roce 2030 dvoumotorový stíhací a útočný letoun zcela nové generace.
Kolem programu F/A-XX bylo živo tento týden na expozici Navy League Sea-Air-Space ve Washingtonu DC. Firma Boeing tu představila svůj koncept právě takového námořního letounu. Na rozdíl od svého konkurenta Lockheed Martin vidí Boeing budoucí letoun bez směrových křídel a v "kachní" konfiguraci.
Odstranění směrových křídel je současným trendem. Zásadně tak klesá aerodynamický odpor letounu a zlepšují se "stealth" vlastnosti. Avšak použití "kachních" křidélek je poněkud překvapivé, protože tato konfigurace vykazuje obecné horší "stealth" vlastnosti. Zdá se však, že Boeing přišel s kompromisem, kdy kachní konfigurací zhoršené vlastnosti vykompenzuje odebráním směrového a výškového kormidla.
Foto: Koncept stíhačky F/A-XX podle firmy Lockheed Martin / Lockheed Martin
Automaticky se počítá s vývojem dvou verzí letadla – pilotované a nepilotované. Nízko posazený kryt kabiny a špatný výhled dozadu pak napovídají o použití senzorů s 360° pokrytím. Podobně jako u stíhačky F-35 bude pilot na průhledovém displeji své přilby vidět taktickou situaci bez omezení směru pohledu, klidně i přes podlahu kabiny.
Také konkurenční firma Lockheed Martin prezentovala před nedávnem ideovou kresbu budoucího námořního stíhače šesté generace. Společnost je sice nyní plně vytížena programem F-35 Lightning II, ale podobný obří vojenský program si jistě nenechá ujít.
Zdroj: Flight Global
Související články
X-47B poprvé na letadlové lodi
Na konci listopadu poprvé odstartoval pomocí katapultu bezpilotní palubní letoun X-47B. Ve stejné ...
- 11.12.2012
- 1 komentářů
- Michal Polák
VTOL X-plane – vysokorychlostní letadla s kolmým vzletem a přistáním
Americká agentura DARPA odstartovala nový program vývoje letadel s kolmým vzletem a přistáním, tzn. ...
- 03.03.2013
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Bombardéry B-2 Spirit hlídkují nad Korejským poloostrovem
Severní Korea má důvod k obavám. Americká armáda se rozhodla demonstrovat své odhodlání bránit Jižní ...
- 29.03.2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Námořní průzkumný letoun MQ-4C Triton startuje
Americké námořnictvo se připravuje k prvnímu letu nového bezpilotního průzkumného letounu MQ-4C ...
- 07.04.2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Mikhail Pogosyan, the General Director of Russia's aircraft-building giant Sukhoi, stated that the sixth generation of the Russian combat aviation would be divided into eight ...Zobrazit celý příspěvek
Mikhail Pogosyan, the General Director of Russia's aircraft-building giant Sukhoi, stated that the sixth generation of the Russian combat aviation would be divided into eight different aircraft and concepts. These concepts can be presented in MAKS Aviasalon 2011 that will take place from August 16th, 2011 to August 21st in Zhukovsky, Moscow Region, Russia.
Six concepts will be presented by Sukhoi Design Bureau OKB-51, one by Mikoyan and Gurevich Design Bureau and one concept by State research centre Zhukovskiy Central Aero-hydrodynamic Institute.
The eight different aircraft and concepts must have, plasma stealth capabilities, anti-stealth capabilities, directed energy weapons, cyber attack capabilities, integrated self-protection, electronic attack and sophisticated integrated air defense systems.
Russian Sixth Generation jet fighter expected to enter service in the Russian Air Force in 2030-2050 timeframe.Skrýt celý příspěvekčo sa týka predstavenia USA 6 generácie už je to nejaký ten den
tu je napríklad 1 z 8 návrhov sukchoja 6 generácie
http://www.youtube.com/watch?v...čo sa týka predstavenia USA 6 generácie už je to nejaký ten den
tu je napríklad 1 z 8 návrhov sukchoja 6 generácie
http://www.youtube.com/watch?v...Ale třeba u PAK-FA je mnoho jiných požadavků než u F-22, a proto hned nepřidávají generaci.... Například ničení velkých letadel na vzdálenost 400km. Automatický návrat na ...Zobrazit celý příspěvek
Ale třeba u PAK-FA je mnoho jiných požadavků než u F-22, a proto hned nepřidávají generaci....
Například ničení velkých letadel na vzdálenost 400km.
Automatický návrat na základnu v případě ztráty vědomí pilota a td..
A JSF je taky o dost jinačí oproti F-22, F-22 spíše připomíná kokpit 4,5 generace než 5.Skrýt celý příspěvekPátá generace by obecně měla disponovat Stealth a lepším informačním přehledem nad bojištěm. Být propojena s dalšími vojenskými prostředky (bezpilotní letadla, pozemní zbraně...) ...Zobrazit celý příspěvek
Pátá generace by obecně měla disponovat Stealth a lepším informačním přehledem nad bojištěm. Být propojena s dalšími vojenskými prostředky (bezpilotní letadla, pozemní zbraně...) Boeing si to možná rozkouskoval, ale tohle řazení převzala většiny armád světa. Vývoj plynulý samozřejmě je, proto se často (neoficiálně) mluví o mezigeneračních letounech. Například o Eurofighter Typhoonu se říká, že patří k 4,5. generaci, protože už disponuje částečně sníženým radarovým odrazem = poznávacím znakem letadel 5. generace.Skrýt celý příspěvek
Může mi tu někdo říct, jak si představuje rozdíl mezi 4 a 5 generací? Vývoj jde plynule ne jak si to Boeing rozkouskuje do generací. Mig-21 a Mig-25 byla taky stejná generace a ...Zobrazit celý příspěvek
Může mi tu někdo říct, jak si představuje rozdíl mezi 4 a 5 generací?
Vývoj jde plynule ne jak si to Boeing rozkouskuje do generací. Mig-21 a Mig-25 byla taky stejná generace a nejsou to porovnatelná letadla.Skrýt celý příspěvekTa situace ukazuje na technologický náskok - Rusové teprv budou zavádět letoun páté generace, USA již vyvíjejí letoun 6té generace. Pravda, já tipuji, že ten letoun bude k ...Zobrazit celý příspěvek
Ta situace ukazuje na technologický náskok - Rusové teprv budou zavádět letoun páté generace, USA již vyvíjejí letoun 6té generace. Pravda, já tipuji, že ten letoun bude k dispozici až tak za dvacet let.
Ale konkrétně k tomuto letounu - požadavek na nový letoun pro námořnictvo byl vznesen už dávno, bylo poukazováno na to, že po vyřazení F-14 chybí letoun pro vybojování vzdušné nadvlády - a F-18 Super Hornet nemůže postačovat na všechny úkoly.
A jinak - můžete mi ukázat jedinou oblast, kde lobbing nehraje zásadní roli? Netýká se to přece zdaleka jen otázek obranySkrýt celý příspěvekVzhledem k tomu, ze namorni letectvo ekvivalent (nad az na stealth drony UCAV) nema a za poslednich 30 let se zase docela zvysila sance bojovat proti skutecne armade, nikoliv ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu, ze namorni letectvo ekvivalent (nad az na stealth drony UCAV) nema a za poslednich 30 let se zase docela zvysila sance bojovat proti skutecne armade, nikoliv dobrovolnemu krouzku nabozensko-kulturnich pomatencu, se mi nezda nerozumne, ze se o to budou pokouset.
Cina by asi otevrene a primo nebojovala, ale skoro vsechny staty, co s ni maji teritorialni spory, jsou us spojenci. A budouci konflikty v jihovychodni asii (kam dalo veleni odhad pro dalsi valku), by asi namorni letectvo udelalo svou cast prace. Tolik spojencu/vlastnich zakladen v TEHLE oblasti zas nemaji... :)Skrýt celý příspěvekZde jsou údaje o plánech a faktech výroby F 35, které má předpokládané zpoždění z plné kapacity výroby místo roku 2012 o 7 let ! na rok 2019. Zajímavá jsou platby Lockheedu ...Zobrazit celý příspěvek
Zde jsou údaje o plánech a faktech výroby F 35, které má předpokládané zpoždění z plné kapacity výroby místo roku 2012 o 7 let ! na rok 2019.
Zajímavá jsou platby Lockheedu lobbistům podle OpenSecrets za rok 2012 ve výši 15 300 000 dolarů (odkaz jsem převzal z australského vojenského webu).:
http://www.propublica.org/spec... Skrýt celý příspěvekPřed cca 3 lety jsem v časopisu Profit (pro podnikatele) četl o efektivitě lobbingu amerických zbrojních firem u senátorů a lidí ovlivňujících nákupy zbrojní techniky pro ...Zobrazit celý příspěvek
Před cca 3 lety jsem v časopisu Profit (pro podnikatele) četl o efektivitě lobbingu amerických zbrojních firem u senátorů a lidí ovlivňujících nákupy zbrojní techniky pro USA.
Dolar vyplacený na lobbismus se jim vracel i více jak 10x. Byl jsem velmi překvapen, že to může v "demokracii" tak nepokrytě fungovat
Nezakázaný placený lobbing rozhoduje o výdajích armády. Proto ty gigantické výdaje na nedokonalou F 35 a projekty hvězdných válek včetně nesmyslu s raketovým deštníkem v Evropě.
Jsou to neefektivní výdaje za které se muselo hodně lobbistům zaplatit. V podstatě jsou k ničemu, protože nedokážou zastavit rychlé manévrovatelné nosiče vypálené ve vícečetné skupině.Skrýt celý příspěvekoxmyx: nejsou oni nějaká odbočka Omnipolu?!? :) Každopádně docela mazec. A je to škoda, jejich éra byly fakt dobrý. Asi jim (respektive jejich vedení) bylo jedno, že dlouho a ...Zobrazit celý příspěvek
oxmyx: nejsou oni nějaká odbočka Omnipolu?!? :)
Každopádně docela mazec. A je to škoda, jejich éra byly fakt dobrý. Asi jim (respektive jejich vedení) bylo jedno, že dlouho a pracně budovaná pověst se velice jednoduše ztratí.Skrýt celý příspěvekCharlie: - možná proto, že v roce 1999 byli zažalováni vládou kvůli dodávkám vadné letecké techniky pro námořnictvo o cca 200 milionů $ - možná proto, že v roce 2003 byli ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie:
- možná proto, že v roce 1999 byli zažalováni vládou kvůli dodávkám vadné letecké techniky pro námořnictvo o cca 200 milionů $
- možná proto, že v roce 2003 byli zažalováni vládou kvůli předražování kontraktu pro kosmický program TRW a zaplatili mimosoudně cca 111milionů $
- možná proto,že v roce 2009 zaplatili 325 milionů $ odškodnění za dodávku vadných komponentů pro vojenské satelity
- možná proto, že v roce 2010 dodali špatný soft pro Virginskou státní správu a systém naprosto zkolaboval a 45 000 řidičů přišlo o záznam v registru. A když se pak zjistilo, že sponzorovali kandidaturu guvernera Boba McDonnella (republikán) který jim ten kšeft za 2 miliardy $ dohodil, slávy jim to moc nepřidalo.
- možná proto, že RQ-4 Global Hawk byl dodán se zpožděním a náklady vzrostly o 25% a nakonec se ukázalo, že provoz je dražší než U-2 a tak se o konečný počet dodávek hadrkují doteď
- možná proto, že projekt LEMV se jim moc nepovedl.
čert ví, proč nejdou do vývoje stihačkySkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...